Nätverkande, trygghet och stora rabatter

Så får småföretagarna nytta av medlemskapet.

Tina Engelin, region- och medlemsansvarig på Måleriföretagen, kan du berätta om vad organisationen har att erbjuda de måleriföretagare som driver små företag?

– Först och främst tycker jag det handlar om kvalitet och trygghet. Det kan vara allt från rådgivning till färdiga blanketter. Nätverkande är också något som jag anser viktigt då man som småföretagare kanske inte träffar så många andra i branschen, men genom oss kan man få möjlighet att träffas i olika sammanhang och utbyta erfarenheter. Måleriföretagen anordnar många medlemsmöten i regionerna och dessa är bra tillfällen till att förena nytta med nöje. Nytta genom att man får utbildning och information om det senaste i branschen, nöje genom att träffa ”kollegorna” lokalt där man är verksam.

Rabattavtalen som tas fram i Måleri­företagen är också en stor fördel för en småföretagare. Vissa rabatter är så bra procent att man ”tjänat” in medlemsavgiften bara genom att använda rabatten. Måleriföretagen har också en småföretagargrupp som träffas några gånger om året där man bland annat diskuterar vad mindre företag efter­frågar, men också vad vi som branschorganisation ska driva för frågor.

Har du någon idé om vad de som har ett mindre måleriföretag har för specifika behov av stöd?

– Då man som småföretagare oftast gör allting själv finns kanske inte tiden till att leta efter information och då är medlemskapet i Måleriföretagen ett sätt att förenkla vardagen. Informationen kommer till dig och du kan i lugn och ro koncentrera dig på det du ska. Vi håller också koll på de lagar och regler som påverkar företagande och uppdaterar när det skett viktiga förändringar. Vill du bygga nätverk eller träffa andra företagare anordnar vi också många möten, kurser och branschträffar. Där får man möjlighet att bolla idéer och tankar med andra medlemmar eller ställa frågor till våra rådgivare.

Jag vill återigen slå ett slag för rabattavtalen som är förmånliga, främst för den lilla företagaren som själv kanske inte kan förhandla fram lika bra avtal som ett stort företag.

En annan fördel är att du kan erbjuda dina kunder (privatpersoner) vår Nöjd-Kund-Garanti som är ett mycket konkurrenskraftigt argument i din marknadsföring och införsäljning.

Skulle du vilja utöka din verksamhet och anställa medarbetare är Måleri­företagen dessutom en trygg partner och hjälpande hand genom hela processen. Ett medlemskap i Måleriföretagen står för kvalitet, trygghet och seriositet.

Text: Lo Bäcklinder Foto: Love Strandell
Intervjun är hämtad från tidningen Målarmästaren nr 2 - 2022