En av de möjligheter en måleriföretagare har att påverka sin miljö- och klimatpåverkan, är att se över sina transporter. Vissa väljer att köpa en elbil, andra satsar på hybrid och ytterligare några väljer att köra på biobränsle. Oavsett vilket beslut man kommer fram till är det ett par saker man bör ta med i beräkningen.
När Calle Beckvid, senior rådgivare kring regulatoriska frågor vid Mobility Sweden, får frågan om hur man ska tänka om man är en måleriföretagare som vill se över sina transportutsläpp, är han visserligen tydlig i sitt svar, men han vill inte ge några råd om vilken typ av fordon man ska välja.
– Det viktiga är att var och en ser över sina egna behov och utgår från dem när man väljer. Man behöver räkna på om bilen har en bra totalekonomi och det avgörs till exempel av om man kan ladda den hemma och på arbetsplatsen till en låg kostnad, lastkapacitet och hur lång räckvidd den har, förklarar han.
Totalekonomin viktigare än drivmedel
När han börjar berätta inser man att frågorna man behöver ta ställning till inför ett eventuellt byte av bil är många. En av de viktigaste faktorerna är att räkna på de faktiska totala kostnaderna, vilka bland annat avgörs av elpriser, nättariffer och huruvida man har tillgång till egen laddbox. Om bilen går att ladda på publika laddstationer, vilka oftast är utformade för personbilar, är ytterligare en fråga att fundera över. De publika laddstationerna är många gånger inte anpassade för de största lätta lastbilarna. Lastkapacitet och övriga egenskaper är naturligtvis också av stor vikt, liksom det faktum att det kan vara en konkurrensfördel att köra elbil, inte minst i offentliga upphandlingar.
Elbilsstödet på väg att fasas ut
Dessutom finns det en hel del gällande eller kommande lagstiftning som kan ha betydelse för hur ekonomiskt fördelaktigt de olika valen är.
– Det har nyligen gjorts en offentlig utredning som heter ”Mot en effektivare elektrifiering av transportsystemet”. Av betänkandet framgår att Regeringskansliet för närvarande bereder implementeringen av direktivet för byggnaders energiprestanda, inklusive det som brukar kallas ”right to charge” – det vill säga att man vill undanröja hinder för hyresgäster att installera laddboxar i anslutning till fastigheter.
Likaså har det genom tiderna funnits olika subventioner som gjort det fördelaktigt att köpa en elbil. Just nu håller dock den senaste satsningen, klimat- premien för lätta ellastbilar, på att fasas ut. Efter att man haft rätt till maximalt 50 000 kronor i bidrag vid köp eller leasing av en lätt ellastbil, har det sänkts till 40 000 kronor och den 1 oktober försvinner stödet helt och hållet.
– Av de drygt 8 000 ansökningar som inkommit sedan stödet infördes i februari 2024 har i dagsläget drygt 5 000 blivit beviljade. Den största andelen av dem som inte fick bidrag var de som missat att man måste få sin ansökan beviljad innan köpet genomförs. Om man vill försöka få ett sådant stöd, gäller det att vara snabb med att lämna in en ansökan till Energimyndigheten.
Nya regler kan påverka investeringar
Överhuvudtaget är det mycket på gång inom lagstiftningen när det gäller transportfordon. Nyligen lämnade till exempel Förenklingsrådet in ett förslag till regeringen om att företag ska kunna dra av momsen på alla lätta lastbilar och inte bara dem som har luftspalt, vilket tidigare varit fallet.
I framtiden tror Calle Beckvid att vätgasbilar kommer att vara ett alternativ som hävdar sig väl i konkurrensen. Vätgas i kombination med bränsleceller har stor potential, men det forskas även kring vätgas i förbränningsmotorer.
– Jag vet att vissa fordonstillverkare satsar för fullt på detta. Utvecklingen går otroligt fort inom de här områdena och det viktigaste är att inte lägga alla ägg i samma korg när det gäller forskning och utveckling, utan att man har en stor diversifiering bland drivmedel för vägtransporter. Detta är viktigt inte minst för samhällets krisberedskap.
Låga nybilsiffror – men el ökar
När det gäller nyregistreringarna av lätta lastbilar har det varit en rejäl nedgång under senare år. Under 2023 såldes 43 713 lätta lastbilar och under 2024 hade siffran minskat till 38 318. Andelen eldrivna lätta lastbilar ökar dock successivt bland nyregistreringarna och uppgick 2024 till drygt 22 procent av det totala antalet nyregistrerade lätta lastbilar.
– Inbromsningen för lätta lastbilar beror till stor del på det allmänna världsläget, svag konjunktur och de senaste årens vikande byggmarknad. Har man möjlighet väljer många att köra sin bil något år till, till exempel genom att förlänga sitt leasingkontrakt för att vänta in en konjunkturuppgång.

Calles bästa tips när du vill utsläppsreducera dina transporter!
- Välj en bil som fyller dina och företagets behov. En bil som bidrar till att underlätta i vardagen är bra för företaget och i förlängningen bra för Sverige.
- Fundera på hur och var bilen kommer att användas. Om bilen ska användas som hantverkarbil bör man fundera på hur mycket den kommer att stå parkerad hos kunder och var dessa kunder finns.
- Kommer dagens körningar att klaras av på full laddning efter natten, eller måste bilen sannolikt laddas under dagen?
- Finns det möjlighet att ladda bilen på företaget och/eller hemma?
- Utifrån uppskattad årlig körsträcka – jämför kostnaden för diesel/HVO med motsvarande kostnad för el baserat på bilens angivna energiförbrukning och sätt detta i relation till bilens inköpspris och fordonsskatt.

Hemmaladdning av tjänstebil – så funkar ersättningen
1. Skattefri milersättning
Om man betalar elen själv kan man få 9,50 kr/mil skattefritt för tjänsteresor med elbil.
2. Ersättning för faktisk elkostnad
Arbetsgivaren kan ersätta den faktiska elkostnaden – men man måste kunna visa underlag (elräkning eller laddboxdata). Ersättningen får inte vara högre än vad elen faktiskt kostade, annars blir det skattepliktigt.
3. Automatiserad ersättning
Vissa laddboxar kan skilja på privat och tjänstekörning och rapportera automatiskt till arbetsgivaren.
Skatteregler att tänka på
Förmånsbeskattning – Om arbetsgivaren betalar laddningen hemma kan det bli en skattepliktig förmån – om ersättningen inte stämmer med verklig kostnad.
Tillfällig skattefrihet – Laddning på jobbet är skattefri mellan 1 juli 2023 och 30 juni 2026 – om det sker via arbetsgivarens laddare.
Tips till arbetsgivare
- Skriv tydliga avtal om hemladdning.
- Använd uppkopplade laddboxar för enkel och korrekt ersättning.
- Följ skattereglerna – ersätt bara verklig kostnad.
Källa: Skatteverket