Storpublik för Måleri-SM på TikTok

Med tusentals i publiken och hundratusentals engagerade på sociala medier blev SM i måleri en publiksuccé. Bara på den digitala plattformen TikTok har klippen från tävlingen visats över 700 000 gånger.

Med över 700 000 visningar och drygt 10 000 inläggsreaktioner trendade Måleri-SM på plattformen i slutet av april. Att den stora publiken kunde finnas på TikTok hade arrangören MYN (Måleribranschens yrkesnämnd) identifierat innan tävlingen, men resultaten blev bättre än alla förväntningar.

– TikTok är en av de mest använda plattformarna bland de som är födda på 2000-talet och är därför en perfekt plattform för oss att visa upp måleriyrket när det är som bäst. Att responsen skulle bli så bra hade vi inte ens vågat föreställa oss innan tävlingen, säger Jonas Lindberg, kompetensförsörjningsexpert på Måleriföretagen.

Måleri-SM är ett av många projekt som det partsgemensamma MYN driver. Ett av målen är att visa upp måleriyrket för nästa generations potentiella målare.

– Med sociala medier lyckas vi både lyfta upp duktiga unga målare och visa vilket fantastiskt yrke det är. Vi måste finnas där de unga finns och då är TikTok en självklar plattform.