Katarina backade tillbaka till penslarna

Efter 22 år som säljare i måleributik gick Katarina Östlund i Skellefteå tillbaka till att själv hålla i penslarna. Nu har hon full orderbok utan att ha marknadsfört sig och trivs med att vara tillbaka som målare.

Katarina Östlund, Katarinas MåleriKatarina Östlund driver företaget Katarinas Måleri. Foto: Per Hansson

Om man ska hälsa på Katarina Östlund på jobbet får man vara beredd på att åka en bit. När Målarmästaren ska träffa henne befinner hon sig i Finnträsk som är beläget 7 mil utanför Skellefteå där hon bor och har sätet för sitt nystartade företag Katarinas Måleri. Denna dag är hon fullt sysselsatt med invändig målning av ett garage.

– Det tar lite tid att få upp tempot, men det är väldigt roligt att vara igång igen. Det är särskilt härligt att jobba med händerna och att få träffa mina kunder, skrattar hon.

Och skrattar det gör hon mest hela tiden. På sin hemsida antyder hon att hon kan vara Norrlands gladaste målare och kanske är det så. Inget verkar vara omöjligt och de problem som uppstår de löser hon efter hand.

Tidigare butikschef

Men för ett par år sedan trodde hon inte att hon själv skulle tillbaka till att hantera spackelspadar, penslar och tapeter. Då var hon butikschef för en färgbutik i Skellefteå och trivdes med såväl arbetsuppgifter som kollegor. Butiken slogs dock igen, all personal blev uppsagd och i samband med det började Katarina fundera över om hon skulle gå tillbaka till där allting började.

– Nu hade jag kunskap om produkterna från måleriet och ville pröva mina talanger ute på fältet. Mina närmaste har stöttat mig i att börja måla igen från första stund, säger hon och fortsätter:

– Jag anmälde mig till nyföretagarcentrum i Skellefteå och de hjälpte mig att söka ett starta eget-bidrag för tolv månader och det gjorde att jag vågade satsa på att dra igång. Det innebar att jag kunde få ett år på mig att jobba upp en buffert i företaget och skaffa mig den utrustning som jag behöver. 

Full orderbok

Hon hade dock inte behövt vara orolig för orderingången. Sedan 1 februari 2021 har hon haft fullt i orderboken och förfrågningarna rullar in i lagom takt. Hon har inte gjort någon egentlig marknadsföring utan litar till mun till mun-metoden. Många kunder är sådana som hon känner sedan tidigare och med sitt stora nätverk sprider sig ryktet om Katarinas tjänster i regionen. 

– Nöjda kunder är bästa reklamen, säger hon med ett skratt innan hon fortsätter:

– Jag försöker att jobba så prestigelöst som det går och hjälper gärna till med färgsättning eller att komma med tips och ideér rent allmänt. Jag har ju stor kunskap om produkterna efter alla mina år i butik.


Text: Lo Bäcklinder
Intervjun är hämtad från tidningen Målarmästaren nr 6 - 2021