BW Måleri rustar upp 1800-talsmålningar i kyrka

Just nu pågår en stor invändig renovering av Hudiksvalls kyrka. Under ett års tid hålls kyrkan stängd och under den tiden har BW Måleri ansvaret att steg för steg putsa upp kyrkan med hjälp av sina traditionella målerikunskaper.

Färgen på målningarna, som många är från så tidigt som 1888 har spruckit och börjat lossna. Och det är med stor noggrannhet som BW Måleri nu ska rusta upp dessa målningar. 

BW Måleri består utav fyra erfarna målarna samt unge Art Arbsuwan som tävlar med yrkeslandslaget i måleri. De är verksamma i Sundsvall och närliggande områden. De driver både små och stora projekt där kvalitet hela tiden ska genomsyra deras arbeten. BW Måleri arbetar ofta med antikvariska projekt där kunskap om det traditionella måleriet är en förutsättning.  

Anders Björklund, vd på BW Måleri berättar mer om deras arbete och om projektet.

- Vi har sedan åtta år tillbaka arbetat med kyrkor i Ångermanland och Medelpad. Vi lägger 80% av vår tid på sådana här antikvariska projekt, det är framförallt där vi har nytta av vår kunskap. Det bidrog till att vi redan 2015 blev kontaktade av en projektgrupp i Hudiksvall om det här projektet. Så då började vi att skriva ett måleriprogram, en plan för arbetet.

- 1888 gjorde man med hjälp av en arkitekt om kyrkan och fick jättefint dekorerade tak och väggar som är marmorerade. 1938 så gjorde man dock om en hel del i kyrkan och nu vill Hudiksvallsbygdens församlingha tillbaka utseendet från 1888 och vår ambition är att ordna det. Så nu gör vi, tillsammans med konservatorer från Mittkonservator, rent både tak och väggar där vissa delar är i så dåligt skick att vi måste göra om en hel del. Så det är ett väldigt spännande och roligt projekt. 

 

Hur tar man sig an en sån här uppgift?

- När man arbetar med byggnadsantikvarier så har man alltid en skyldighet att hela tiden ställa frågor och se till att ta dem vidare. Det är viktigt att alla blir nöjda med resultatet när det handlar om såna här kulturella och värdefulla byggnader. Så det är inte alltid att bara köra på som med ett vanligt projekt utan det kräver mer omtanke. Sedan vad gäller färgsättningen så är det också viktigt att det blir rätt, men vi arbetar mycket med linoljefärg vilket underlättar. 

De flesta av oss som läser har ju aldrig renoverat en kyrka så hur går det arbetet till? Vad börjar man med att göra? 

- Vi går in och gör ett måleriprogram där vi bedömer alla ytor. Sedan kan det finnas måleri som ligger under ytorna som jag nämnde. Måleriprogrammet ligger till grund för hur vi sedan arbetar - men det kan bli några ändringar under resans gång. Nu ska vi exempelvis måla om predikstolen vilket är ytterst ovanligt. 

Läser man på om kyrkan eller gå in i den och studerar tidigare tekniker eller så? 

- Ja det har vi gjort. Det finns en del partier som vi ska göra om och då vill vi komma så nära som möjligt. Vi vill ha med oss vad de tidigare har använt för metoder, penslar och så vidare. Just i sådana här byggnader så kan man se att målarna som utförde arbetet var otroligt duktiga. Det är häftigt att få syna historien. Så våra kunskaper sätts verkligen på prov med ett sånt här projekt.
 
 

Finns det registrerat någonstans vilka som renoverade kyrkan sist?

- Jodå det vet vi, det var målarmästaren Johan Berg som målade om kyrkan 1888. Och arkitekten bakom renoveringen hette Agi Lindegren. Han var även född i Hudiksvall. 

Hur känns det att ta sig an renoveringsuppdrag där man förvaltar tidigare målares/yrkesmäns arbeten? 

- Det är väldigt häftigt samtidigt som man självklart måste arbeta med en stor respekt. Vi arbetar trots allt med det kulturella arvet som sedan ska gå vidare i generationer framåt. Just i detta fall är det roligt att få marmorera också. För egen del tycker jag att det är jättespännande att gå in i ett sånt här projekt och skrapa fram och se gamla målningar. Vid entrén till kyrkan så har vi hittat jättefint tak när vi skrapat bort färg, så den ska vi få fram och fixa upp. 

Vad är den största utmaningen med projektet? 

- Det är naturligtvis färgsättningen, att få det att stämma med det nya som vi gör mot det gamla. Att hitta kulörerna så att de stämmer. De nya delarna ska inte kännas nya utan de ska smältas in i det gamla, det är en utmaning. 

Vad tycker ni är unikt med kyrkan?  

- Att allt bevarat måleri finns kvar från 1888. Som till exempel fina ekmålningar. Det är häftigt att kunna studera. Det är mycket värdefullt ur ett utbildningssyfte för vår del med. 

 

Har ni något speciellt knep när ni tvättar/målar väggarna?

- När vi målar så använder vi gamla metoder som inte är så vanliga idag. Som exempelvis draglim vilket är en gammalmodig metod och den kunskapen är vi experter på. Sedan så blandar vi limfärg själva med kritfärg och pigment. Då använder vi benlim eller hudlim från djur, som man har processat till kulor som man värmer och blötlägger. Man får en limfärg med pigment som är matt och väldigt fint. En relativt enkel men äldre metod för att få fram en bra färg. 

Är ni rädda för att det ska bli något fel när ni arbetar? 

- Ja absolut, så är det. Det kan såklart bli fel. Ska man stryka ett stort tak måste man vara många målare då färgen torkar fort. Då kan man vara lite nervös. En linoljefärg får inte heller få några sprickor. En grundfärg måste också få torka ordentligt i ca två dagar. Så bakom arbetet ligger det stor planering tillsammans med de andra i projektet för att minska riskerna. Det har fungerat väldigt bra att arbeta med de andra yrkesgrupperna så det är bra. 

 

Vad är det viktigaste att tänka på när man arbetar med ett så anrikt projekt? 

- Att ha respekt och en tanke med allt man gör. Det är nästan så att man ska göra så lite som möjligt i taget. Man måste fundera ordentligt innan man sätter i en skrapa och gör om. Alla måste vara medvetna om vad vi jobbar med. Vi får inte förstöra någonting värdefullt och då är återigen planering ytterst relevant. 

Ni verkar brinna för kvalitet och därav också detaljer? Var det en anledning till att ni fick ta er an det här projektet? 

- Ja, det var det. Vi har arbetat med sådana här projekt i åtta år. Därav har vi arbetat upp en kunskap och kännedom om att vi håller på med det här och har gjort bra arbeten tidigare. Det är vi stolta över och det kommer vi att fortsätta att jobba med för att behålla. 

- Det är också viktigt att det satsas på sådana här projekt så att vi som verkligen kan det här får jobb, för det är en utmaning för mig som chef att få fram den här typen av projekt. Kulturarvet är viktigt och utifrån mitt perspektiv vill jag bevara dessa byggnader och få utöva mina kunskaper.